تولید محتوا (Content Creation) دغدغه‌ی تازه‌ای نیست.

تقریباً از زمانی که صنعت چاپ به وجود آمد و ظرفیت تولید محتوا از تقاضای محتوا پیشی گرفت،
و پیدا کردن محتوای مناسب برای نشر به یک چالش جدی تبدیل شد.

صنعت نشر در اروپا بلافاصله پس از اختراع ماشین چاپ، به سراغ چاپ انجیل رفت که هم کسی مدعی دریافت حق‌التالیفش نبود و هم متقاضیان فراوان داشت.

اما بعد از مدت کوتاهی با جدی‌تر شدن ماجرای محتوا دیگر نمی‌شد به کتاب‌های سنتی موجود اکتفا کرد.
بنابراین تقاضا برای تولیدکنندگان محتوا زیاد شد و فعالیت‌های تخصصی مربوط به این رشته هم شکل گرفتند.

رسانه های الکتریکی و الکترونیکی

سردبیرهای نشریات موضوعات مناسب برای تولید را پیدا می‌کردند و سپس به سراغ سفارش محتوا می‌رفتند.
بخش زیادی از تولید در آن زمان توسط «نویسندگان استخدام‌شده در نشریات» انجام می‌شد.
اما به تدریج، نویسندگان فریلنسر هم زیاد شدند؛ کسانی که پس از دریافت سفارش محتوا، بر اساس سلیقه و خواست کارفرما مطلب می‌نوشتند.

تولید محتوا در عصر رسانه های الکتریکی و الکترونیکی

بعد از کتاب و روزنامه، رسانه‌های الکتریکی – یعنی رادیو و تلویزیون – اختراع شدند. حالا تولید محتوای صوتی و تصویری هم اهمیت پیدا کرده بود.

همان زمان گروهی از تحلیل‌گران رسانه به این فکر افتادند که باید نقش محتوا، محتوا و حاشیه‌های آن جدی شود. نورمن آنجل، مارشال مک لوهان، نیل پستمن، ژان بودریار و اروینگ گافمن از جمله‌ی این تحلیل‌گران بودند.

اما ظاهراً تا زمانی که وب و شبکه های اجتماعی اختراع نشده بودند، دغدغه‌ی تولید محتوا آن‌قدر عمومیت پیدا نکرده بود.
در حال حاضر تولید آن‌قدر فراگیر شده که آموزش آن به مقطع پیش از دانشگاه است.
در کشور خودمان نیز آموزش و پرورش این را نیاز و «درس تولید الکترونیک و برنامه سازی» در پایه دهم کامپیوتر تدریس می‌شود.

شغل محتوا

شغل محتوا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

همان‌طور که در ابتدای این مطلب اشاره شد، تولید می‌تواند محدوده‌ی گسترده‌ای از فعالیت‌ها را در بر بگیرد.
از کسی که چند قرن پیش مشغول نوشتن یک کتاب خطی بوده تا کسی که امروز با انتشار پست و لایو و استوری به محتوا در اینستاگرام مشغول است،
همگی به محتوا مشغول هستند.

اما جدای از این معنای گسترده و عام،
کار تولید محتوا امروز یک معنای خاص هم پیدا کرده و آن  محتوای الکترونیکی است.

حتی امروزه مجموعه‌های بسیاری تحت عنوان آژانس محتوا و نیز شرکت تولید محتوا مشغول کار هستند
که تولید را از یک فعالیت فردی فراتر برده‌اند و با انجام تخصصی این کار، هزینه تولید محتوا را کاهش داده‌ و سرعت این کار را بیشتر کرده‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا تولید محتوا کسب و کار خود می‌توانید با مشاوران مهراس تیم تماس حاصل فرمایید.