چرا سئو On Page مهم است؟

چون تا زمانی که شما یک محتوای باکیفیت با ساختار باکیفیت نداشته باشید و گوگل از کیفیت محتوای شما آگاه نباشد عملا رتبه ای نخواهید گرفت.

بسیاری از کسب و کارها را می بینیم که بیشتر روی لینک سازی خارجی کار می کنند و خود سایت و محتوای داخلی آن غافلند.

بله. لینک ها مهمند. اما شما به محتوا نیاز دارید تا دیده شوید و مشتریان شما به محتوای باکیفیت نیاز دارند تا از شما خرید کنند.

seo on page

مهمترین فاکتور های سئو On Page

1. E.A.T

عبارت E A T در سال های اخیر بیشتر شنیده می شود.
این عبارت مخفف سه کلمه Expertise و Authoritativeness و Trustworthiness است. یک فریم ورک گوگل که متناسب با آن میزان تخصص، اعتبار و اقتدار شما در حوزه ی کاری تان را می سنجد.

گوگل همیشه دوست دارد محتوای باکیفیت، دقیق و بدون مشکل به کاربران نشان دهد تا کاربران دنیای وب بتوانند راحت تر مشکلات شان را حل کنند و به جواب سوال های شان برسند.

از این جهت گوگل فاکتوری به نام E A T را وارد کرده است. شما باید به نحوی این تخصص و اعتبار را به گوگل نشان دهید.

بحث در این باره بسیار طولانی است اما فاکتورهایی نظیر میزان اعتبار نویسنده های مطالب، فعالیت نویسنده ها در شبکه های اجتماعی، حرف هایی که مردم در شبکه های اجتماعی در مورد برند شما می گویند و مواردی از این دست مستقیما و یا غیرمستقیم روی سئو تاثیر دارند و ناشی از این فاکتور مهم هستند.

 

2. تگ عنوان

تقریبا همه ی صفحات یک تگ عنوان دارند که بزرگ و با تگ H1 در قسمت بالای صفحه قرار دارد. این تگ عنوان بسیار مهم است و نشان می دهد صفحه ی شما در مورد چه موضوعی است و قرار است چه اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار دهد.

این تگ عنوان بخش مهمی از محتواست و باید حتما آن را به صورت بهینه قرار دهید تا گوگل موضوع کلی صفحه ی شما را درک کند. سعی کنید از عنوان های غیرتکراری، جالب و قوی استفاده کنید تا بتوانید نظر گوگل و کاربران را راحت تر به مطلب تان جلب کنید.

 

3. توضیحات متا

توضیحات متا تاثیر مستقیمی روی سئو ندارد. یعنی اهمیتی ندارد که در متا از کلمات کلیدی استفاده می کنید یا نه. تنها تاثیری که متا دارد در نرخ کلیک روی نتایج گوگل است. اگر شما یک متای قدرتمند و متقاعدکننده بنویسید حتی اگر رنک یک گوگل نباشید هم همچنان احتمال دارد کاربران روی لینک سایت شما کلیک کنند تا محتوای شما را بخوانند.

اگر نرخ کلیک بالایی داشته باشید و محتوای شما هم نرخ Return To Serp کمی داشته باشد  گوگل متوجه می شود که محتوای شما کیفیت لازم را داشته است و توانسته است مشکل کاربر را حل کند. چون کاربر روی محتوای شما کلیک کرده است و دوباره به نتایج جستجوی گوگل برنگشته است.

 

4. محتوا مبتنی بر سئو

به آن SEO Writing می گویند. یعنی وقتی برای وبسایت تان محتوایی می نویسید باید هم کاربران و هم گوگل را در نظر داشته باشید. سئو تنها پیدا کردن کلیدواژه ها و جایگذاری آن داخل محتوا نیست. شما باید کاربر را هم در نظر داشته باشید. استفاده ی بیش از حد کی وردهای مزاحم حال کاربر را به هم می زند.

 

5. Keyword Cannibalization

آدمخواری کلیدواژه ها. جمع کردن کلیدواژه ها در صفحات مختلف، یا استفاده از کلیدواژه ها در تمام صفحات. آیا این استراتژی درست است؟

قبلا گفته می شد که هرچقدر تعداد صفحاتی که با یک کلیدواژه ساخته شده اند زیاد باشد شانس شما برای گفتن این کلیدواژه بیشتر است. اما این کاملا اشتباه است. می توان با قطعیت گفت که نه تنها تاثیر مثبت ندارد بلکه روی سئو سایت شما تاثیر منفی دارد.

گوگل قابلیتی را به موتور جستجویش اضافه کرده است که به آن Diversity می گویند. یعنی اگر چند صفحه داشته باشید که یک کلیدواژه ی خاص دارند تنها و تنها یکی از آن ها در نتایج گوگل دیده می شود. نکته بد ماجرا این است که صفحاتی که از یک کلیدواژه در آن ها استفاده کرده اید با هم وارد رقابت می شوند.

 

6. بهینه سازی محتوا

بسیاری از تولیدکنندگان محتوا تنها روی تولید محتوای جدید تمرکز دارند. اما فراموش می کنند که محتوای قبلی شان را هم ادیت کنند و موارد لازم را روی آن پیاده کنند.

 

7. بهینه سازی عکس ها

اضافه کردن عکس های خوب راهی است تا محتوای سایت تان را جذاب تر کنید. اما هر عکسی هم مناسب سئو نیست. عکس های با حجم بالا باعث می شوند تا سرعت لود شدن سایت تان کاهش پیدا کند و از این نظر به مشکل خواهید خورد. چون سرعت سایت یکی از موارد تاثیرگذار در سئو سایت است.

 

8. Engagement یا مشارکت کاربران

اینکه سئو On Page را بهبود ببخشید تنها بخشی از کار است. بخش دوم کار این است که بتوانید کاربران را با محتوا درگیر کنید و آن ها را به مشتری تبدیل کنید. یعنی در وهله ی اول باید یک محتوای متقاعدکننده بنویسید. لینک های داخلی قوی و مرتبط با داخل محتوا قرار دهید. جواب کامنت های کاربران را بدهید و در بحث ها شرکت کنید.

 سئو داخلی

جمع بندی

سئو On Page را فراموش نکنید. گوگل به محتوای باکیفیت اهمیت بسیار زیادی می دهد. اگر محتوای شما کیفیت لازم را داشته باشد و راه حل هایی دقیق و درست به کاربران ارائه کند حتی اگر از نظر سئو خارجی و لینک ها چندان قوی نباشد همچنان شانس بالایی برای گرفتن رتبه ی خوب دارید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سئو می‌توانید اینجا کلیک کنید.