سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال (Technical SEO)  یکی از مراحل بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوست به صورتی که ربات ها راحت تر بتوانند در سایت خزش کنند و صفحات را ایندکس نمایند.
این قسمت از سئو ارتباطی به محتوا و کیفیت آن ندارد بلکه به زیر ساخت وب‌سایت از نظر فنی توجه دارد. به همین دلیل نام آن را تکنیکال گذاشته اند.

چرا سئوی تکنیکال اهمیت دارد؟

گوگل و دیگر موتورهای جستجو همیشه در تلاشند تا بهترین نتایج را به کاربران نشان دهند. به همین دلیل فاکتورهای زیادی را بررسی می کنند و سایت ها را از جهات مختلفی می سنجند.

مثلا سرعت لود شدن صفحات را چک می کنند یا structured data یا کدهای html را بررسی می کنند.

اگر بتوانید ساختارهای فنی سایت خود را ارتقا دهید به خزنده های گوگل کمک می کنید تا سایت شما را بهتر بفهمند و این بدون شک روی رتبه شما در صفحه نتایج تاثیرگذار خواهد بود.

چگونه سئو تکنیکال انجام دهیم؟

برای بهبود سئوی تکنیکال وب‌سایت خود بهتر است یک چک لیست از تمام موارد فنی لازم را در دستور کار خود قرار دهید و آنها را رعایت کنید. آن وقت است که شاهد تغییرات شگفت انگیزی در سایت خود خواهید بود.

 

۱- کدهای HTML را بهینه‌سازی کنید.

HTML یک زبان نشانه‌گذاری است که قالب و محتوای هر صفحه از وب سایت را مشخص می کند و زمانی که با کدهای  CSS ترکیب شود به مرورگر می گوید که چه چیزی را برای کاربر نمایش دهد.

زمانی که شما صفحه ای از سایت را باز می کنید مجموعه ای از محتواهای متنی و بصری را می بینید اما خزنده های گوگل متن و عکس را نمیفهمند. آنها فقط کدها را می خوانند. کدهای HTML کمک می‌کنند تا صفحات سایت خود را برای ربات‌ها قابل فهم کنید. با استفاده از این کدهاست که ربات ها می فهمند که در هر صفحه چه چیزی وجود دارد. وقتی این کدها را بهینه کنید قطعا ربات ها بهتر مفهوم صفحات شما را درک می کنند و آنها را راحت تر ایندکس می کنند.

HTML

۲- ساختار URL ها را اصلاح کنید.

یکی از اقدامات مهمی که در زمینه سئوی تکنیکال باید انجام دهید اصلاح ساختار URL هاست. url مناسب باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  1. از کلمه کلیدی صفحه در آن استفاده کنید تا ربات ها بهتر محتوای صفحه شما را متوجه شوند.
  2. بهتر است کوتاه باشد و در آن از حروف اضافه استفاده نشود.
  3. برای جدا کردن کلمات به جای فاصله از (-) استفاده کنید.
  4. در نوشتن url تنها اعداد و حروف کوچک را به کار ببرید.
  5. ترجیحا url را به زبان انگلیسی بنویسید تا برای ربات ها قابل فهم تر باشد.

urls

 

۳-برای سایت های بین المللی از hreflang استفاده کنید.

بهینه سازی وبسایت‌های بین المللی یک کار تخصصی است. اگر قصد دارید محتوای سایت خود را برای مخاطبان در کشورهای مختلف ارائه دهید باید زبان خود را برای موتورهای جستجو مشخص کنید. موتورهای جستجو برای اینکه بدانند شما قصد ارائه محتوا به چه زبانی را دارید نیاز به کمک دارند.

تگ‌های Hreflang به ربات ها کمک می‌کنند تا بفهمند هدف صفحه چه زبان و چه کشوری است. در این صورت می توانند آن صفحه را به مخاطبان موردنظر شما نشان دهند.

 

۴- فایل robots.txt را بررسی کنید.

Robots.txt  یک فایل متنی است که در هاست وب‌سایت قرار دارد. این فایل دستورالعمل‌هایی دارد که موتورهای جستجو برای ایندکس کردن صفحات سایت به آن احتیاج دارند. در واقع با استفاده از همین فایل است که به موتورهای جستجو می گوییم کدام صفحاتمان را ایندکس کنند و کدام را نکنند.

برای اینکه مطمئن شوید صفحات شما برای ایندکس شدن در دسترس خزنده های گوگل قرار دارند بهتر است این فایل را بررسی کنید.

گاهی ممکن است اتفاق بیفتد که محتوای خوب و با کیفیتی تولید می کنید و برای سئوی آن تلاش می کنید اما پس از گذشت چندین ماه می بینید که صفحات شما هنوز ایندکس نشده است. ممکن است علت اصلی در فایل Robots.txt  شما باشد که اجازه ایندکس را به موتورهای جستجو نمی دهد.

برای بررسی این فایل، در مرورگر بعد از نام دامنه‌ سایت خود، عبارت robots.txt را وارد کنید. در اینصورت خواهید دید که این فایل در چه وضعیتی قرار دارد.

۵- ساختار سایت خود را بهینه کنید.

ساختار سایت خود را برای کاربران بهینه کنید. به این معنی که مطالب خود را در دسته های اصلی و فرعی قرار دهید و برای صفحاتی که لازم است آرشیو منظمی قرار دهید. کاری کنید که وقتی کاربر به سایت شما مراجعه می کند بتواند مطالب را به راحتی پیدا کند.

با دسته بندی مشخص مطالب سایت می توانید گردش کاربر در سایت و میزان ماندگاری او را در صفحات افزایش دهید.

بهینه سازی ساختار سایت به غیر از فایده ای که برای کاربر دارد برای گوگل و بقیه موتورهای جستجوگر هم لازم است. واقعیت این است که خزنده های گوگل توانایی زیادی در پیدا کردن صفحات جدید وب‌سایت شما ندارند و این شما هستید که باید برای دیده شدن صفحاتتان به آنها کمک کنید.

یکی از بهترین راهکارها، ایجاد یک ساختار لینک دهی داخلی در سایت است. از آنجا که خزنده ها برای پیدا کردن صفحات جدید از لینک ها کمک می گیرند شما هم می توانید با ایجاد یک ساختار قابل پیگیری، خزنده ها را به سمت محتواهای جدید خود هدایت کنید و باعث شوید این صفحات سریع تر ایندکس شوند.

با ایجاد ساختار منظم لینک سازی داخلی به ربات های گوگل کمک کنید تا صفحات شما را پیدا کنند و راحت تر ایندکس کنند.

 

۶- از Bread Crumbدر صفحات خود استفاده کنید.

Bread crumb منویی است که صفحات قبلی را به کاربر نشان می دهد و با استفاده از آن کاربر متوجه می شود در کجای سایت قرار گرفته است. در واقع این منو یک نقشه خلاصه از صفحاتی است که به دنبال هم می آیند و گوگل هم به آن خیلی علاقه دارد. پس اگر از یک سایت وردپرسی استفاده می کنید توصیه میکنم که با استفاده از افزونه yoast seo این منو را در صفحات سایت تان ایجاد کنید.

۷- از structured data‌ به شکلی بهینه استفاده کنید.

یکی از بخش‌های مهم سئو تکنیکال استفاده از structured data‌ ها یا داده‌های ساختاریافته است. داده‌های ساختار یافته به کدهایی گفته می‌شود که شما در قالب وب‌سایت خود قرار می دهید تا موتورهای جستجو بخش‌های مختلف سایت شما بهتر درک کنند.

استفاده از داده‌های ساختار یافته برای نشان دادن سایت شما در صفحه نتایج بسیار اهمیت دارد زیرا این داده‌ها اطلاعات زیادی را از صفحه شما به گوگل ارائه می‌دهند و به موتورهای جستجو کمک می‌کنند درک بهتری از محتوای صفحه شما داشته باشند و از این طریق به شکل کاربردی تری شما را به مخاطبان نشان دهند.

اسکیماها هم مجموعه‌ای از داده‌های ساختاریافته هستند که انواع مختلفی دارند و در قسمت های متفاوتی به کار می روند. معمولاً بخشی از structured data‌ها توسط افزونه‌های سئو به وب‌سایت شما اضافه می‌شوند و برخی دیگر باید توسط یک برنامه‌نویس یا متخصص سئو در سایت شما قرار داده شوند.

 

۸- با تگ کنونیکال (Canonical Tag) از محتوای تکراری جلوگیری کنید.

ممکن است شما هم در سایت خود صفحات مشابه با URL های متفاوت داشته باشید. مثلا سایتی فروشگاهی دارید که مدل ها یا رنگ های مختلفی از یک محصول را ارائه می دهید. این صفحات قطعا جز در چند مورد محتوای یکسان دارند.

شاید کاربران متوجه تفاوت این صفحات بشوند اما مشکل اینجاست که ربات های گوگل این تفاوت را درک نمی کنند و آن صفحات را محتوای تکراری درنظر می گیرد. همانطور هم که می دانید گوگل اصلا از محتوای تکراری خوشش نمی آید.

راه حل مناسب در این شرایط استفاده از تگ کنونیکال است. باید یک تگ کنونیکال برای هر یک از صفحات مشابه تنظیم کنید و از این طریق نسخه اصلی محتوای خود را به گوگل معرفی کنید تا از سردرگمی ربات ها در انتخاب محتوای اصلی جلوگیری کنید.

 

۹-  صفحات با خطای ۴۰۴ را ساماندهی کنید.

وقتی صفحاتی حذف شوند یا آدرس آنها تغییر کند، کاربران با مراجعه با آن صفحات با خطای ۴۰۴ مواجه می شوند. این صفحات به غیر از اینکه باعث افزایش نرخ خروج کاربر از سایت می شوند، بر روی سئوی سایت هم تاثیر می گذارند. زیرا موتورهای جستجو بیشتر از کاربران این صفحات را می بینند و رتبه سایتی که دارای لینک های خراب و شکسته باشد را به شدت پایین می آورند.

error 404

 ۱۰- نقشه‌ سایت ایجاد کنید.

نقشه‌ سایت یا sitemap یک فایل شامل کدهای XML است که در ریشه‌ هاست وب‌سایت قرار می‌گیرد و برای موتورهای جستجو مانند یک نقشه راه عمل می‌کند که آدرس تمام صفحات سایت شما را به آنها معرفی می‌کند. با کمک این لیست از صفحات سایت، دیگر موتورهای جستجو در هنگام ایندکس کردن، هیچ محتوای مهمی را از قلم نمی اندازند.

 

۱۱- سرعت سایت را افزایش دهید.

سرعت لود شدن صفحات سایت یکی از معیارهای مهم رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها از نظر گوگل است. بهینه سازی سرعت سایت یکی از نکات سئو تکنیکال است که بیشتر به زیر ساخت وب سایت شما مرتبط است.

برای بررسی سرعت و نحوه عملکرد سایت ابزارهای زیادی وجود دارد که یکی از بهترین آنها جی تی متریکس است. جی تی متریکس سایتی است که با تحلیل و آنالیز وب سایت ها راهکارهایی برای بهبود سرعت و عملکرد آنها ارائه می دهد تا کاربران تجربه بهتری از حضور در سایت شما داشته باشند.

 

۱۲- صفحات سایت خود را ریسپانسیو کنید.

واکنشگرا بودن صفحات سایت یکی از نکات مهم سئو تکنیکال است که باید در زمان کدنویسی و طراحی قالب به آن توجه کرد. واکنشگرا بودن (Responsive) به این معناست که کاربران با تمام ابزار‌ها مثل موبایل، تبلت و.. سایت شما را راحت‌ مشاهده کنند.

گوگل سایت هایی که برای موبایل ریسپانسیو نباشند را در نتایج جستجو با موبایل نشان نمی دهد یا رتبه آنها را به شدت پایین می آورد. پس سعی کنید از قالب‌‌های استاندارد و واکنشگرا برای سایت خود استفاده کنید.

 

۱۳- امنیت و گواهی SSL را جدی بگیرید.

از زمانی که وجود نقص امنیتی در سایت ها باعث هک شدن آنها و لو رفتن بسیاری از اطلاعات کاربران شد، گوگل برای رفع این نقص به فکر چاره ای افتاد. از سال ۲۰۱۷ به بعد گوگل تمام سایت هایی که از رمزگذاری برای انتقال اطلاعات استفاده می کردند را ملزم کرد که از گواهی SSL استفاده کنند تا امنیت سایت ها بالا برود و از سرقت اطلاعات جلوگیری شود.

اگر از این پروتکل امن استفاده نکنید، ممکن است گوگل از ورود کاربران به سایت تان جلوگیری کند. پس اگر قصد فعالسازی این پروتکل را برای سایت خود دارید حتما از پشتیبانی هاستینگ خود راهنمایی بگیرید.

ssl

۱۴- از فرمت AMP برای تجربه بهتر کاربری استفاده کنید.

با هوشمند شدن گوشی‌های تلفن همراه استفاده از موبایل برای جستجوهای اینترنتی چندبرابر شده است. به همین دلیل گوگل و سایر موتورهای جستجو بیش از پیش برای جستجوهای موبایلی اهمیت قائل شده اند.

AMP فرمتی است که گوگل آن را ارائه داده تا به شما کمک ‌کند وب سایت خود را در گوشی های هوشمند به بهترین شکل ممکن برای کاربران نشان دهید.

سایتی که با فرمت AMP ساخته شود، در گوشی های موبایل عملکرد و سرعت بهتری دارد به همین دلیل گوگل به سایت هایی که از این فرمت استفاده می‌کنند رتبه بالاتری می‌دهد. به همین دلیل در بهینه سازی سئوی تکنیکال باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید.

 

۱۵- جاوا اسکریپت‌ها را مدیریت کنید.

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی است که در سئو تکنیکال اهمیت دارد. زیرا با استفاده از همین زبان برنامه نویسی است که می توانید سایت خود را برای خزنده های گوگل بهینه کنید تا بهتر بتوانند صفحات شما را بخوانند و ایندکس کنند. جاوااسکریپت به شما کمک می کند تا متوجه شوید آیا صفحات شما برای ربات های گوگل خوانایی دارد یا نه. با این کار هم سرعت بارگذاری صفحات را بالا می برید و هم سرعت ایندکس شدن آنها را.

 

جمع بندی

سئو تکنیکال موارد ساختاری و فنی بسیاری را شامل می شود که در بهبود عملکرد سایت و افزایش رتبه و اعتبار آن نزد گوگل تاثیر گذار است. اما انجام دقیق هر کدام از آنها نیاز به تخصص دارد. در نتیجه به شما پیشنهاد می کنم قبل از به کار بردن هر تکنیکی در سئوی تکنیکال با یک متخصص سئو مشورت کنید تا مشکلی برای سایتتان ایجاد نشود و با افت رتبه مواجه نشوید.

تیم دیجیتال مارکتینگ مهراس آماده خدمت رسانی به شما هموطنان گرامیست.