گوگل آنالیتیکس چیست؟
گوگل آنالیتیکس ( google analytics ) پلتفرم آنلاینی است که دادههای وبسایت و اپلیکیشن شما را جمعآوری و تجزیهوتحلیل میکند.
پس از آن، با ارائهٔ گزارشهای متنوع به شما کمک میکند به بینش عمیقی دربارهٔ فعالیتهای بازاریابی، عملکرد سایت و صفحههای آن و رفتار کاربران دست پیدا کنید.
گوگل آنالیتیکس چه کمکی به کسبوکارها میکند؟
اینستاگرام و تلگرام آمار فعالیت شما را روی میز میگذارند تا ببینید:
- کدام پست یا استوری بهتر عمل کرده است
- چه ساعتی برای انتشار پست بهتر است
- چند نفر را جذب کردهاید
- چند نفر را از دست دادهاید
و بهطور کلی، چقدر موفق عمل کردهاید. درست است؟
سایت هم پایگاه قدرتمندی برای جذب، تبدیل و حفظ مشتری به حساب میآید که برای اینکه بفهمید درست قدم برمیدارید، به آمار و ارقام نیاز دارید. در حال حاضر، بهترین ابزار برای این کار، گوگل آنالیتیکس است که تمام فعالیتهای ریز و درشت کاربران سایت را ثبت میکند.
گوگل آنالیتیکس چطور کار میکند؟
برای درک این مسئله، باید ۳ مرحله را در نظر بگیریم:
- ۱. جمعآوری
- ۲. دستهبندی و پردازش
- ۳. گزارشدهی
پس از ثبتنام در گوگل آنالیتیکس، یک اسکریپت در اختیار شما گذاشته میشود که باید آن را در تمام صفحههای وبسایت بگذارید.
با ورود کاربر و بارگذاری کامل صفحه، جمعآوری دادهها شروع میشود. در این مرحله، گوگل آنالیتیکس تمام دادههای موردنیاز خود مثل صفحههایی که بازدید کرده است، مراحلی که تا خرید طی کرده است و… را جمعآوری میکند.
در مرحلهٔ بعدی، آنالیتیکس طی ۲۴ ساعت دادهها را پردازش میکند تا بتواند دادههای خام را به گزارشهای قابلتفسیر و بهدردبخور تبدیل کند.
منظور از دستهبندی این است که دادهها بر اساس یک سری معیار مثل موبایل یا دسکتاپ بودن دستگاه کاربر دستهبندی میشود.
گوگل تگ منیجر چیست و چه نقشی دارد؟
اتصال سایت به گوگل آنالیتیکس
تعریف رویدادها برای رهگیری و رصد عملکرد سایت
کاربرد اول واضح است و اجازه دهید دومی را با یک مثال باز کنم.
فرض کنید شما یک دکمه برای ثبتنام در لندینگ پیج تبلیغات خود دارید. احتمالاً شما میخواهید ببینید چند درصد افراد روی آن کلیک کردهاند که در اینجا باید تگ مشخصی برای آن با گوگل تگ منیجر تعریف کنید تا بتوانید رخ دادن یا ندادن این رویداد را در آنالیتیکس پیگیری کنید.
برخی رویدادها از قبل در آنالیتیکس تعریف شدهاند؛ ولی گاهی اوقات، به رویدادهای اختصاصی نیاز داریم.
برای مثال، چند درصد افراد فرم مشاوره خدمت تبلیغات در گوگل را پر کردهاند؟ این چیزی نیست که عمومی باشد و باید خودمان تعریف کنیم.
برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مشاوران مهراس تیم در خدمت شما هستند.
دیدگاه خود را بنویسید